20130213

Aku ingin berubah... tapi


Assalamualaikum and hey how's it hanging yo?

Amna Fatimah Binti Amin asked me to update my blog and I decided to write about what I feel right now. It might be a boring and cliche entry for a SPM-leaver like me, you may click the exit button up there and don't continue reading this. Just keep calm and continue typing Mijaa.  Bismillahirrahmannirahhim..

I've been almost 2 months retired from my school life, and seriously live my life at home is lifeless. No shenanigans as I'm growing up  to be a fine lady, *ahh kononnya lah kan*. Mama always reminds me to do not do anything that will make my Abah and her go mad, and I obey. Haruslah kan.

Come to replay of my hostel life, aku seriously rindu sangat kawan-kawan dan yang palinggg aku rindu ialah my usrah mates.. Rindu nak berkumpul dalam halaqah dan usrah sama-sama, muhasabah diri sama-sama dan saling menegur antara satu sama lain. Masuk ke SAHUT, sejak 2011 , memang banyak mengajar aku tentang kehidupan berdikari, ajar aku erti persahabatan, kejujuran dan keikhlasan. Asal ayat aku skema sangat ni woi?!! Okay-okay, chill Mijaa chill ~

Tapi memang betul, dari dulu lagi aku ingin berubah.. tapi.
tapi adakah aku terlalu drastik?





"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum 
sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri" Ar-Ra`d :11



Kat hostel dulu, bila aku buat salah, ada yang menegur dan pastinya tegurannya itu, teguran yang membina bukannya menghina. Yang menghina tu ada, haters everywhere, tapi aku taktau lah siapa dan apa niat sebenar mereka. Pasti ada, bilamana kita cuba buat baik, orang akan cakap, "alah, hipokrit je tu" ataupun "berlakon lah tu, attention seeker".

Kalau tak tahan dengan kerenah manusia yang segolongan ini, sampai bila-bila pon kita berada di takuk yang sama kan? Sampai bila-bila pon kita tak kan jadi lebih baik dari semalam. Sampai bila-bila pon kita akan berada dalam kejahilan. Jadi aku cuba muhasabah diri aku sendiri. Kalau dikira dosa aku memang tanpa noktah. Astaghfirullah.. Khilafku terlampau banyak dan aku rindukan bimbingan seorang sahabat, macam dulu-dulu. Sungguh aku rindu.


O'Allah please purify Rosmizal's intention in spreading your religion, for she's just a weak slave who knows nothing about Islam. Ameen.

I just tricked a few of my followers in to making du'a for me :P
JazakAllahu Khayran brothers and sisters!


2 comments:

Aha Nazuha Mohd said...

mijaaaa.. akhirnya jmpe belog kamuu!! ngee :) terbaik.

yg msih terpacak di sini:
farhanazuha mohd

Mijaa said...

wah, cik Badar ^^,
tapi malu lah mijaaaaaaaaa cemni :3